Friday, January 25, 2013

Tahaks käsitööd müüa? Bürokraatia...

 Nonii, kas ja miks käsitööettevõtlusega tegelema hakata, sai arutletud, FIE ja OÜ plusse-miinuseid ka vaetud. Täna pidin siis rääkima, mida on vaja silmas pidada kui tahad aus kodanik olla ja oma äri legaalselt ajada. Võib ju ka mittelegaalselt, aga ma ei tea, mis mõnu on ebakindlust tunda ja olla kergesti hirmutatav või siis müüa vaid vahendajate kaudu (kindlalt väiksem tulu), vältida näiteks enda kontaktide andmist kartuses, et maksuamet muidu sööb ehk ära. Otsustasin alustada võimalikul lihtsamal moel ja FIEna end registreerida, litsentse jms ei vajanud. Mehe nimel olnud FIEndusest kandsime suurte segaduste saatel enamuse minu nimele üle ja lahti ta läks!

Kui oled otsustanud, kas OÜ või FIE, siis otsusele peaks järgnema registreerimine Äriregistris. Paari aasta eest ma seda tegin, aga no tõesti ei mäleta enam, kustkaudu ja kuidas ja palju oli riigilõiv täpselt. Tõenäoliselt toimetasin www.eesti.ee e kodanikuportaali kaudu, sest sealtkaudu saab kõik vajalik tehtud. ID-kaart ja kaardilugeja on vaid vajalikud.

End registreerides satud sa sellise vahva asja otsa nagu EMTAK ja sellest mööda ei saa kuidagi.  Tegevusala ja koodi valides ma mäletan, et hoidsin mitmel korral kahe käega peast kinni, kerisin hiirega siia ja sinna, aga midagigi tuli ju välja mõelda. Põhitegevusala peab olema koodiga kirjeldatav! Ma jõudsin mõttetegevuse, filosofeerimise ja muidu hiireviristamise käigus selleni, et kõige paremini minu tegevust üldnimetusega kokku võttes on see 90031 kunstialane loometegevus (EMTAK 2008), kõik muu võib sinna juurde käia kui kõrvaltegevus. Tänaseks on küll nii, et kui rahanumbreid vaadata, hakkab mõni kõrvaltegevus varsti põhitegevuse mõõtu võtma.


Äriregister on muidu hea ka selle poolest, et sealt saab aeg-ajalt vajalikku teavet ja näiteks võimalike konkurentide majandusaasta aruandeid raha eest lugemiseks osta jms. Äriplaani kirjutades või muidu suuri mõtteid mõlgutades on vaja läinud.  Teine register, mida ma ka kasutan nt koostööpartnerite tausta uurimiseks, on kreedix inforegister, millesarnaseid on teisigi. Selle kaudu ma vaatan muuseas kas ollakse võlnikuna kirjas. Võlgnike registrisse kuulumist ei soovi muidugi kellelegi :-) (vahepõikena, mäletate, kuidas ma kirusin Maksuametit eelmisel aastal- kahepäevase sotsmaksu tähtaja ületamise eest oli mulle kirjutatud 5sendine võlg. Võla maksin otsekohe selle avastamisel, andes pangale riiklikult tähtsa ülekande eest 16 senti teenustasu. Maksuamet suhtus minusse hoolimata vaid kahepäevasest ja viiesendisest pidurist kui kurjategijasse ja hoidis nii sotsmaksu- kui tulumaksutagastust kauem kinni. Esimest kohe mõnuga juunikuuni. Nii et võlglase elu, lisaks häbile, ei ole ka muidu lihtne :-)) )

 Käsitööd tehes on alati kasulikum seda ise, otse müüa. Jamamist on, aga nii jääb raha rohkem kätte ja suhtlemine oma asjade tarbijaga võib olla muuhulgas väga armas ja mõnus. Kõige soodsam ja absoluutselt kõige mugavam on enda töid müüa üle interneti. Lõpptarbijale müük on jaemüük ja müüd sa siis poes, kusagil mujal või internetis, sul peaks olema Majandustegevuse Registris registreering. See on esimest korda tehes riigilõivuga, edaspidi peab igal aastal enda andmeid kinnitama või värskendama, siis tasuta. Uskumatult kohmakas ja mitte-silmasõbralik on see andmebaas, aga kes ütles, et kõik peab elus lihtne ja ilus olema?

Nii, kui sa juba müüd ja oled enne alustamist kenasti Äriseadustiku läbi lugenud, siis oleks viimane aeg tutvuda Võlaõigusseadusega ja Kaubandustegevuse seadusega näiteks. Viimasesse kirjutati 2008ndast sisse punktid ka internetis kauplemise kohta. Sellest aga järgmisel korral.

Said esmased registreeringud kõik nüüd mainitud? Kes on värskelt end "riigile üles andnud" võib julgesti täiendada.


Ma olen natuke enda lubaduste andmisega õnnetu. Tahad parimat, aga läheb nagu alati- ei õnnestu neid pidada ja siis nad poovad vaikselt ja tekitavad süütunnet. Eelmisel neljapäeval ei jõudnud ma nipinurgatamiseni ja... no ei ole hea olla. Sel neljapäeval olen end jälle öösse kirjutanud. Vaatan, kas suudan sõna pidada ja end edaspidi rohkem distsiplineerida.

7 comments:

Arella said...

Väga tänuväärt, et üldse kirjutad! Pole vaja põdeda, et iga nädal ei jõua. Egas see pole Õnne 13 ;)

Triine said...

Olen AlleRaa-ga täiesti ühel nõul! Võta mõnuga ja kirjuta, kui aega, tuju ja tahtmist on. Meie nagunii loeme. Ja mina olen juba väga palju kasulikke teadmisi saanud siit. Aitäh sulle!

Kadri Kivistik said...

Mul on nii hea meel, et sa ikka kirjutad. Mul on tükk aega olnud mõttes sama rada minna, nüüd on kohe tükk maad selgem. Ja tühja sest, et kellapealt ei jõua - kirjutad siis, kui jõuad :) Ja meie loeme siis, kui jõuame! Aitäh!

Anneli T said...

"Ikkagi inimene..." Jätka samas vaimus, palun!

Rees said...

Ohh, eks ma olen ise enese peale pahane, et nii taas läks. See on see organiseerimatus. Ja aeg-ajalt on jutusoolikas ka lihtsalt umbes...

mustkaaren said...

Suur tänu siitpooltki.
Mitmel eri põhjusel otsustasin ma OY kasuks (riigilõivude summa erinevate tegevusaladega firmade loomisel on meie elatustaseme juures ko-hu-tav, kui sul just esimest teadmata päritoluga miljonit juba varuks pole)
Närimist ja byrokraatiat on tõesti palju. Kuna ma pean selle kõigega ise ja yksi tegelema, siis tykib peale must masendus, aga lõuna-eestile tyypilise palgatöölise minipalgaga ei toida 4 last ega hoia eluaset korras, rääkimata sellest, et ema palgatööl käies jääb pere ilma nii emast kui ema palgast, mis ju töölkäimiseleära kulub. Seega tuleb ise enda eest hoolitseda, kusjuures maksumaksja kukil istuvate ametkondade töö kvaliteedi kohta oleks mul nii mõndagi öelda.
OK, aitab riigisõimust. Nyyd on see koht, kus tuleb kiita Sinu blogi ilu ja sisukust, asjatundlikkust ja teatavat rõõmsameelsust. Vajutan mõttes "like" nuppu, kohe mitu korda!

Siilike36 said...

Tänud väga asjaliku info eest!

Related Posts with Thumbnails