Helve Poskat intervjueeris Stockholmi
Eesti Majas Anneli Sirmais-Jõõger ning üleskirjutus sellest
2013.aasta vestlusest on jõudnud tänaseks Haapsalu Käsitööseltsi
valdusse. Samas on intervjueeritud ka Mai Raud-Pähni ja Loora Kurbat
ning kokkuvõtlikult neist kolmest vestlusest koorub välja killuke
Haapsalu pitsikudumise traditsiooni näost ja ajaloost võõrsil.
Alljärgnev võiks olla kokkuvõte nende kolme naise jutuajamistest.
Tänaseks on Loora Kurba lahkunud, kuid H.Poska (s. 26.03.1925) ja
M.Raud-Pähn (s. 02.11.1920) on eakad, neist viimane olnud pikalt
väga aktiivne eesti kultuuri hoidja Rootsis.
Helve Poska 1980.a Shelli peamajas korraldatud Haapsalu rättide/sallide näitusel |
Helve Poska on pärit Haapsalust. Tema
vaarema Liisa Kaustel (s. 10.04.1835) õppinud pitsikudumise ära
Kärbla mõisas lapsena teenija olles. Sealne pitsikudumisega
tegelenud ja end sellega elatanud saksik preili polevat tahtnud
lapsele kudumist õpetadagi, kuid too oli teraselt vaadates kõik
võtted rättide pealt järgi teinud. Too saksa preili olevat kudunud
pitsi tsaari perele, kuid mitte meie tänapäevases mõistes Haapsalu
räti reeglite järgi. Helve Poska sõnutsi kooti juba tol ajal
Haapsalus peenest villasest lõngast ja teenistuse eesmärgil rätte,
mis sõrmusest läbi tõmmata sai. 1874.aastal sündis Liisal tütar
Ida Louvisa, kes oli H.Poska vanaema ning tema olnud samuti andekas
kuduja. Kümneaastaselt andnud sama mõõdu välja, mis
päriskudujad.
Oma kudumisoskused sai H.Poska
vanaemalt, kuigi suurem huvi pitsi vastu tekkis alles peale vanaema
surma 1941.aastal. Tollal okupatsioonitingimustes oli tema ainukene
soov raskete elamistingimuste tõttu saada peale gümnaasiumi
Tallinna Kodumajanduskooli. Kodumajanduskoolis sai ta õpet
kangakudumise, õmblemise ja brodeerimise (tikkimise) kohta, kuid
Haapsalu salli kohta jäi teadmiste omandamine siiski paikkondlikuks
st pitsiteadmisi anti Haapsalus sõbrannalt sõbrannale või
järeltulevale põlvkonnale. Kodumajanduskoolis ei olnud
pitsikudumisest juttu. Tema ema oli küll lapsena samuti
sallikudumist oma emalt õppinud, kuid viieaastasena nuppe kududa oli
talle siiski liig ning temast vilunud pitsikudujat ei saanud. Nagu
hiljem selgub, oli tema emal annet hoopis milleksi muuks. Vera Poska
oli muu aktiivse ühiskondliku tegevuse kõrval ajakirja Triinu
asutajaliige ja väljaandja.
1944.aastal Rootsi emigreerudes oli
Helve Poskal kaasas kaks rätikut. Kogu materjal, mille ta kirjutas
arvukatesse mustritesse ja mille abil korraldas kursuseid ning
avaldas kirjasõnas, on kirjutatud maha nähtud sallidelt ja teiste
naiste rätikutelt. Palju aitas kaasa tihe suhtlus inimestega
Tööametis ametniku palgal olles ning põgenikega suheldes. Algselt
olid ka temal mustrid tööproovidena, paberile hakkas ta neid
kirjutama alles paari aasta pärast, mil korraldas juba Malmös
kursuseid. Oli tavapärane, et tol ajal teadis kuduja peast mustrist
tulevat silmuste arvu mingi kindla räti mõõtude tarbeks. Nii
räägib H.Poska, et suurtel rätikutel olnud oma kindel silmuste
arv, väiksematel e titerätikutel teine. Koos õpetusega liikus
meistrilt õpilasele ka nimetatud räti mõõt.
Põhimustreid, mida omavahel
kombineeriti või millest midagi uut tuletati, olnud tema sõnul
kudujate hulgas käibel kümne ringis. Kindlasti kooti juba väga
ammu hagakirja, mille algupära üle ta ei taha täpsemalt
spekuleerida, kuid mida ütleb tulnud olevat välismaalt.
Maikellukesemustreid oli kootud juba tema ema lapsepõlves ja ka
rahakiri on üks vanemaid, mille muster näeb välja kui ümmargune
raha.
Suured rätid olnud laia poordiosaga
ning narmastega. Pisut väiksema mõõduga rätid ehk siis meie
praeguses mõistes Haapsalu rätid olnud kindlalt kolme
kompositsiooni osaga- keskosa, poordiosa ning külgeõmmeldav eraldi
kootud äärepits. Tavamõõtmetes tehtud sellise räti loomiseks
umbkaudu 153 silmust vardale. Niinimetatud titerätid olnud saja
silmusega kootud.
Kolmnurksete rättide kohta mainib
Poska, et need tekkinud umbes sel ajal, kui tema oli kümneaastane
ehk siis 1930ndate aastate alguses. Nende kujunemisloost arvab ta, et
kuna kooti nõudluse järgi- vaja oli nii suuremaid kui väiksemaid,
siis kudujad kasutasid oma fantaasiat ning mingil hetkel kujunenud
välja sobilik suurus ja mustrite kasutamine.
Kroonprintsi kirja motiiviga räti koekiri käsikirjaliselt avaldamiseks Triinus |
Eraldi peab Helve Poska oluliseks
kudumistraditsioonis mainida Kroonprintsi kirja, mis telliti Rootsi
kroonitud pea külaskäiguks 1932.aastal kuduja Valdmannilt ja mille
mustri pani kirja tema tütar M.Möll. Selle algse veriooni
ümbertegemisest ja kenamaks kohendamisest olevat saanud kudujatele
selle ilust hoolimata nagu eesmärk omaette. Ka tema ise oli pannud
Kroonprintsi kirjasse rohkem nuppe ning tema koostatud muster sai
avaldatud ajakirjas Triinu ning ka ameeriklaste poolt (täpsustamata,
millises ajakirjas või raamatus, kuid tõenäoliselt pidas ta silmas
N.Bushi Knitted Lace of Estonia raamatut). Kroonprintsi kirjas olnud
2010 nuppu, kuid tema koostatud kirjal, mida Loora Kurba kudunud, oli
2244 nuppu. Linda Pahk-Rõõmusmägi ja Helve Poska vaielnud pidevalt
Kroonsprintsi räti originaali võimalike nuppude arvu üle, H.Poska
tunnistanud küll lõpuks teise õigust, kuid teema olnud korduvalt
arutlusel ikkagi. Kroonprintsi kirja originaali otsides jõudnud
H.Poska sinnani, et mustri originaal asub Haapsalus muuseumis, kuid
teisi teid pidi uuris Mai Raud-Pähn välja, mis võis saada kingitud
rätist endast.
Foto rätist, millesarnane
kooti kroonprintsi külaskäiguks
|
Keskel H.Poska |
Kudumiskoolitustest rääkides Helve
Poska avaldas kahetsust, et mida aeg edasi, seda vähem on inimestel
aega. Teinekord võib takistuseks saada ka eneseusu puudumine, kuid
eesmärgikindlaid õpilasi ta kiidab. 1946.aastaal korraldatud Malmö
kursustel olid olnud väga usinad naised. Ka kiidab ta oma tütre
kunagist usinat kudumist, mis küll soiku jäi. Mai Raud-Pähn oli
pikalt tegutsev etnograafina ning Eesti hõbedakunsti uurijana,
lõpetades sel alal ka Rootsis kõrgkooli. Tema oli abiks H.Poskale
koolituste korraldamisel ja osales seltsitegevuses aktiivselt, kuigi
sallikudujat temast ei saanud.
Haapsalu pitsi traditsiooni alguse
kohta, nagu arvata oligi, ei ole kellelgi kõnelenutest kindlat
versiooni. Helve Poska mainib, et „kudumise algus tuli kuskilt
välismaalt“ ning Mai Raud-Pähn kirjeldab oma ema lapsepõlve, mil
saksa tütarlaste koolis käies tuli kududa nii mustrilisi koekirju
kui ka pitsilisi. Kuna salle-rätte kootud toona nii ühte- kui
teistmoodi, siis usub ta, et pitsitraditsioonile pani siiski alguse
piirkonda suvitama sõitnud turistide nõudlus ning kontakt
maailmaga. Peenest lõngast „saksaprouade“ kudumistraditsioon
olnud Haapsalus igatahes olemas kõrvuti kohalike tegijatega. Loora
Kurba sõnul, kes emigreerus alles 1966.aastal, kudunud ta Eestis
1950ndatel peamiselt ikkagi paksemaid salle, mis mõeldud sooja
saamiseks. Peene pitsi võlusse nakatus ta peale 1980ndal aalstal
kursustel osalemist, kuid pitsi kudus ta Eestis ARSile kampsunitena.
Tema kootud arvukaid salle sai edaspidi näha väliseesti näitustel
ning ta müüs neid soovijatele
Foto. Kuulsate Haapsalu villaste rätikute tootmine ja turustamine. Haapsalu sall. 1933 aug. Fotogr. J. F. Luikmil., HM F 110:3 Ff, Haapsalu ja Läänemaa Muuseumid SA, http://muis.ee/museaalview/1055131 |
3 comments:
Huvitav, Vera Poska oli Jaan Poska tütar. Ilmselt siis Poska lapselaps?
Minu vanatädi Elisabeth, kes tegi hästi peenikest käsitööd (pitsi, heegeldusi, tikkimist jne) ja kelle käsitöövahendid hiljuti (osaliselt küll) minuni jõudsid, oli Poskade juures teenijaks EW ajal enne abiellumist.
Samas, Vera oli Grünthal, hmm. Geni ei anna ka sellenimelisi lapsi. Põnev igatahes!
Jaan Poskaga oli minia-äiapapa liin, kui ma Mirje selgitusest õigesti mäletan. Mul oli vahepeal suur segadus... 😊
Post a Comment